Template by:
Free Blog Templates

10 April 2009

Team Masa Depan Negara


Tan Sri Muhyddin Yassin menjadi Timbalan Perdana Menteri yang diberi tanggung jawab besar mengetuai Kementerian Pelajaran oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dalam pembentukan Kabinet barunya.

Saya percaya, Najib pasti yakin dengan Muhyiddin jika tidak masakan beliau diserahkan tanggung jawab di Kementerian berkenaan, yang sering menjadi kontrovesi. Muhyiddin adalah seorang yang berpengalaman luas kerana pernah berada di beberapa Kementerian sebelum ini di bawah bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.


Samalah juga dengan Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein yang diberi kepercayaan oleh Najib di Kementerian Dalam Negeri, satu lagi Kemenerian yang sebelum ini disandang samada Perdana Menteri atau Timbalannnya.

Dalam pengumuman kabinet baru Najib, beberapa orang kenalan Saya semasa menjadi Ahli Parlimen, turut juga diberi kepercayaan menjadi Menteri. diantaranya, Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadziah, Ahli Parlimen Tambun (Kementerian Kewangan 11), Datuk Anifah Aman, Ahli Parlimen Kimanis (Kementerian Luar) dan Datuk Kong Cho Ha, Ahli Parlimen Lumut (Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan).

Mereka yang dikekalkan pula diantaranya ialah Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Ahli Parlimen Bagan Datoh (Kementerian Pertahanan), Datuk Seri Shafie Apdal, Ahli Parlimen Semporna (Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah), Datuk Ahmad Shabery Cheek (Kementerian Belia dan Sukan), Senator Datuk Seri Shahrizat Jalil (Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat), Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Ahli Parlimen Pasir Gudang (Kementerian Pengajian Tinggi), Datuk Noh Omar, Ahli Parlimen Tanjung Karang (Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani), Datuk Mustapa Mohamed, Ahli Parlimen Jeli (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Datuk Ismail Sabri Yaakob (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna), Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim, Ahli Parlimen Jelebu (Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan) dan Datuk Shaziman Abu Mansor, Ahli Parlimen Tampin (Kerja Raya).

Sementara yang dilantik Timbalan Menteri pula ialah Datuk Razali Ibrahim, Ahli Parlimen Muar yang juga Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia (Kementerian Belia dan Sukan) dan Datuk Rosnah Rashid Shirlin, Ahli Parlimen Papar yang juga Ketua Puteri (Kementerian Kesihatan).

Manakala yang dikekalkan Timbalan Menteri diantaranya ialah Datuk Dr Wee Ka Siong (Kementerian Pelajaran), Jelaing Anak Mersat (Kementerian Dalam Negeri), Datuk Dr Mashitah Ibrahim (Jabatan Perdana Menteri), Datuk Joseph Salang Gandum (Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan), Datuk Johari Baharum (Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani), Datuk S.K. Devamany (Jabatan Perdana Menteri), Datuk Abdul Rahim Bakri (Kementerian Pengangkutan), Datuk Rohani Abdul Karim (Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani), Datuk Robert Lau Hoi chew (Kementerian Pengangkutan), Noriah Kasnon (Kementerian Tenaga,Teknoloigi Hijau dan Air), Datuk Jacob Dungau Sagan (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri ( MITI), Datuk Dr Abdull Latiff Ahmad (Kementerian Pertahanan), Datuk Tan Lian Hoe (Kementerian Perdangagan Dalam dan Hal Ehwal Pengguna), Datuk Chor Chee Heung (Kementerian Kewangan), Datuk Hassan Malek (Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah), Datuk Fadillah yusof (kementrian Sains, Teknologi dan Innovasi) dan Datuk Yong Khoon Seng (Kementerian Kerja Raya).

Turut Kembali ialah Datuk Dr Awang Adek Hussin, Timbalan Menteri Kewangan, Datin Paduka Chew Mei Fun (kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. kedua-duanya dilantik Senator.

Senator Datuk Raja Nong Chik bin Raja Zainal Abidin yang dilantik Menteri Wilayah Persekutuan adalah kenalan Saya semasa sama-sama menjadi Ketua Pemuda UMNO Bahagian.

Dua lagi muka baru yang turut dilantik ialah Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir, yang saya kenali ketika sama-sama berada di dalam Biro Antarabangsa UMNO Malaysia selaku Timbalan Menteri MITI dan Dr Mohd Puad Zarkashi, Ahli Parlimen Batu Pahat, Timbalan Menteri Pelajaran.

Tahniah dan Syabas serta Selamat Bertugas untuk masa depan Negara. di bahu mereka kini, tergalas tanggung jawab besar sebagai pasukan pimpinan Najib untuk memacu kejayaan yang diharapkan oleh rakyat jelata.

0 comments: