Template by:
Free Blog Templates

27 February 2013

BR1M Sungai Ara


Ketua-Ketua Kampung dan Jawatankuasa Kemajuan dan Kelamatan Kampung(JKKK) dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kubu Gajah diminta mengenlpasti pemilik-pemilik tanah yang tanah mereka terlibat dengan projek menaik taraf sungai.

Ia bertujuan bagi menggelak berlaku sebarang kesulitan mengenai pengambilan tanah dan tanah mereka yang terletak di atas simpanan Jabatan Parit dan Saliran (JPS).

Demikikian dinyatakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kubu Gajah, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin bin Raja Haji Omar ketika berucap merasmikan penyampaian bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) di Sungai Ara, pagi tadi.

Penghulu Mukim Batu Kurau, Baharuddin Ramli adalah diantara yang hadir di majlis penyampaian brim kepada lebh 500 orang penerima itu termasuk Bujang yang berusia 21 tahun keatas

JPS telah mengenalpasti 407 lot tanah di sekitar DUN Kubu Gajah yang melibatkan Kampung Tebing Tinggi hingga ke Kampung Sangkut dibawah projek menaik taraf sungai sepanjang 38 kilomter bernilai kira-kira RM 38 juta yang dijadualkan bermula bulan depan.
































JPS juga memperolehi perutukan sebanyak RM 17 juta diperuntukan bagi tujuan yang sama bagi sungai-susngai Ara, Pulau dan Kurau yang juga terletak dalam DUN Kubu Gajah, tetapi di Mukim Batu Kurau.

Perjumpaan diantara pemilik tanah juga wajar diadakan dengan Penghulu bagi menyelesaikan masalah bayaran dan gantirugi merek yang terlibat.

JPS juga diminat agar memaklumkan segera tanah-tanah yang telah dikenalpasti bagi proek menaik taraf sungai  itu bagi diambil tindakan sebelum projek bermula.

0 comments: