Template by:
Free Blog Templates

30 October 2009

ADUN Bebas Perak Cukup Selesa


Tiga ADUN Bebas nampak selesa bekerja di bawah kepimpinan dan pentadbiran Barisan Nasional (BN) Perak yang diketuai oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Selepas dua kali sidang DUN termasuk yang terbahru pada 28 Okt. lalu, mereka cukup ceria dan sentiasa mengambil tahu diantra satu dengan yang lain.

Malah, Saya sendiri bertembung dengan Jamaluddin Radzi awal pagi lagi pada masa kami sama-sama bersiap hendak ke Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) untuk menghadiri sidang DUN.

Hinggakan, beliau sendiri bertanyakan berulang kali mengenai kertas urusan mesyuarat yang harus dibawa bersama bagi sidang DUN.

Semalam, di Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Daerah Larut, Matang dan Selama, Osman Zailo juga cukup ceria dan mesra ketika kami sama-sama membincangkan masalah tanah di mesyuarat yang dipengeruaikan oleh Pegawai Daerah,Datuk Mahmud Murshidi di Pejabat Daerah di Taiping.

Gurau senda beliau dengan Adun Terong, Datuk Rosli Hussein yang juga Ketua UMNO Bahagian Bukit Gantang, cukup menarik perhatian Saya dan juga Pegawai Kerajaan yang lain.


Pendek kata mereka dan seorang lagi Adun Bebas, Yit Foong yang juga Timbalan Speaker DUN Perak, sentiasa ceria, seolah-olah mereka amat senang bersama dengan cara pendekatan BN teruatma sekali Dr Zambry yang mengenepikan soal protokol ketika bersama-sama dengan semua ADUN BN pada setiap masa.

Yit Foong yang sering ditemani oleh Suaminya juga menarik perhatian kerana kerakraban kedua pasangan tersebut. Beliau sentiasa berada di sisi isterinya hinggakan kadangkala menjadi usikan rakan-rakan dan gurau senda mengenai kesetiaan mereka berdua.

Sehingga kini, ketiga-tiga mereka walaupun masih menjadi anggota Bebas, tetapi ia tidak langsung menampakan rasa kekuk mereka dengan ahli-ahli Dun BN yang lain.

Harap-harap pendekatan BN itu akan dapat menarik ramai lagi anggota Pembangkang yang lain untuk menyertai BN. Mudah-mudahan, dengan kedudukan mereka yang terkini, majoriti BN akan bertambah lagi menjelang sidang DUN yang akan datang.

7 comments:

Anonymous said...

Adun Barisan Nasional telah bersikap terbuka untuk menerima Adun bebas sebagai sebahagian daripada rakan kongsi dalam kerajaan. Sesiapapun atau mana-mana parti pun boleh menjadi rakan kongsi ini asalkan dapat bersama-sama melaksanakan matlamat untuk memaju dan memakmurkan rakyat.

PEMERHATI...

DATO SERI RAJA AHMAD ZAINUDDIN said...

betul, saya amat setuju yang penting hasrat dan impian rakyat tercapai.

Anonymous said...

Dato Seri..lihat wajah ceria dan semangat kerjasam untuk perpaduan Melayu dan Satu Malaysia...kami diJohor sungguh bangga sekali..teruskan perjuangan menetang Anwar, Chin Peng DAP dan si Nizar kurap itu!!!

Budak Kuala Kenas said...

impian rakyat, impian ahli politik - dua perkara yang berbeza.. Bolehkah kita kata mereka, 3 adun bebas itu, sebagai wakil yang memperjuangkan impian rakyat? I think they are just three incapable, corrupt people. YB tak payah nak angkat2 sebab YB nampak macam orang tak berprinsip.. Eh, lupa pulak. Orang politik ada impian sendiri yang lebih besar, mana ada prinsip..

Anonymous said...

Apa yang penting kepada setiap wakil rakyat tak kira BN/PAS/BEBAS adalah memperjuangkan nasib rakyat bawahan.

Mana-mana wakil rakyat yang di lihat bersifat kayu, para pengundi tempat tersebut harus lah, tidak lagi mengundi calon tersebut untuk di lain election.

Jangan lah kita ahli UMNO mesti pangkah UMNO, walaupon calon yg di letak oleh UMNO itu bersifat kayu...begitu juga PAS jgn lah di undi PAS jika calon yang di letak itu bersifat kayu, walaupon kita adalah ahli PAS.

Bagimana nak buat penilaian, tengok kepada janji,tengok kepada manisfesto, tengok kepada masalah rakyat, sekiranya masalah besar tungau pon dia tak mampu selesaikan apatah lagi masalah yang besar.

Maka Wakil rakyat sebegini mesti di tolak dalam pilihanraya yg akn datang.,..biar pon wakil rakyat ni datang kepada kita dan tabur kacang.

P/s adun bebas memang cukup selesa sebab mereka lah yang memberi keselesaaaan kepada kita,..tak gitu dato..
-blog kita buat baru,update selalu pon kerana mereka
-tapi ap yang apaling besar ialah keluarnya kita dari kubu pon kerana mereka..

tabuans

Anonymous said...

Salam ,

selesa sementera ... adun bebas ni masih dalam siasatan dan berpegang kepada janji PM ...

1- kes-kes mereka misti d gugurkan
2- kerusi exco misti b pulangkan kepada meraka ( bekas pos man masih menuunggu ).
3- kita merancang , ALLAH juga merancang ,rancangan ALLAH juga akhirnya

Raja Kelawar

DATO SERI RAJA AHMAD ZAINUDDIN said...

terima kasih atas pandangan. Walaupun ada pendapat yang berbeza, tetapi yang penting ialah usaha untuk meningkatkan cara hidup dan memajukan negeri sebagaiman hasrat bn dan menteri besar perak, datuk seri dr zambry abdul kadir. kehadiran ahli bebas bersama bn, haruslah dipandang dari sudut yang positif.