Template by:
Free Blog Templates

17 October 2009

UMNO JUARA RAKYAT


Baru sempat update blog saya kerana tidak sempat hendak berbuat demikian kerana perhimpunan Agung UMNO dari 13 hingga 16 Okt. di PWTC, Kuala Lumpur baru sahaja selesai.

Rasa terkilan kerana tidak dapat bersama perwakilan lain di perhimpunan yang lalu, terubat sudah kerana dapat kembali bersama 190 Bahagian UMNO yang lain di Dewan Merdeka yang bersejarah ini.

Rasa sifatkan kali ini pulang dengan beg yang sarat dengan amanat parti untuk dilaksanakan bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap UMNO yang selamat ini merupakan parti Keramat.

Saya cukup kagum dengan ketegasan, keikhlasan serta suntikan semangat yang telah diberikan oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak untuk membawa perubahan dan pembahruan demi menjadi Jaguh Rakyat.

Nada beliaua ketika menyampaikan ucapan dasar di peresmian perhimpunan dan penggulungan hampir sama dengan semangat yang cukup bersuara lantang mengak seluruh kepimpinan UMNO semua peringkat bangun dan tidak lagi menoleh kebelakang untuk memberi khidmat terbaik kepada rakyat.

Beliau menegur Menteri, Timbalan Menteri supaya turun ke bawah dan berdamping dengan rakyat untuk mendengar dan menyelesaikan masalah mereka.

Jika Majli Tertinggi (MT) mahu Ketua-Ketua Bahagian bergerak, mereka juga perlu berbuat demikian dan bersama turun ke padang bagi mempastikan UMNO dan Barisan Nasional (BN) terus disenanggi rakyat.

Sentuhan kursus Perdana yang diadakan sebelum in di Janda Baik, akan terus diadakan memandangkan ia cukup berkesan dalam mencapai semangat kerakraban barisan Kepimpinan semua peringkat, sambil memisahkan darjat dan pangkat.

Lebih penting lagi Pilihanraya UMUM ke 13 dan UMNO dan BN wajar kembali menjadi Parti yang menjadi pilihan rakyat dengan menguasa dua pertiga di Parlimen dan merampas semula Negeri-Negeri yang tewas kepada Pembanngkang.

Ketika mengupas Ucapan Dasar Presiden dalam program MHI TV 3, saya turut menyifatkan bahawa " Datuk Seri Najib, adalah Anak Jantan, berani ke hadapan" untuk menyelamat dan memperkasakan UMNO demi Bangsa, Agama dan Tanahair.

Zaman kemanjaan, selesa dan hidup mewah perlu dipinggirkan dan UMNO perlu berhijrah untuk kembali ke landasan yang betul.

Datuk Seri Najik dalam ucapan Dasarnya, menempelak pihak yang kata UMNO parti perkuman kerana hakikatnya UMNO dan orang melayu amat terbuka, bertolak ansur dengan kaum lain.

UMNO parti bersifat inklusif dan dahulukan rakyat. persepsi UMNO parti cari makan mesti di buang jauh dan mesti ditinggalkan.

Majukan budaya berkhidmat dan kesukarelawanan dalam parti dihidupkan semula, sambil ikhlaskan diri untukberbakti dan berjasa demi parti dan rakyat.

Perhimpunan Agung Luar Biasa Tengahari pada hari Khamis juga telah meluluskan tujuh (7) pindaan Perlembagaan dengan memberikuasa kepada 146,500 perwakilan memilih Presiden, Timbalan dan Naiib Presiden serta Ahli-Ahli Majlis Tertinggi (MT).

UMNO bukan sahaja perlu berubah, tetapi masih relevan sesuai dengan suasana politik baru, tegas Tan Sri Muhyiddin Yassin, ketika mersmikan perhimpunan agung Pemuda, Wanita dan Puteri serentak, sambil mengariskan empat rukun termasuk kesatuan minda dan matlamat melakukan perubahan dan pembaharuan.

Mengenai Calon pilihanraya, pucuk pimpinan parti akan merujuk kepada kepimpinan bahagian sebelum membuat keputusan muktamat sebagia menghormati pandanga akar umbi.


Tan Sri Muhyiddin tetapkan tambah ahli baru, daftar pengundi baru dan jaringan dengan Pertubuhan dan badan bukan Kerajaan ( NGO) sebagai KPI perlu dicapai oleh Pemuda, Wanita dan Puteri.

Pindaan perlembagaan UMNO juga memberi kuasa kepada Pemuda,Wanita dan Puteri Cawagan menerima keahlian manakala Setiausaha bahagian automatik jadi perwakilan ke perhimpunan agung umno.

Manakal, pindaan yang dibentangkan oleh Naib Presiden, Datuk Seri HIshamuddin Tun Hussein yang diterima sebulat suara itu hanya metapkan syarat minima mereka yang pegang jawatan sepengal di bahagian layak bertanding MT.

Pindaan Perlembagaan, dilihat akan menjadikan UMNO parti paling demokratik di negara ini berbanding parti lain termasuk pembankang.

Tan Sri Muhyiddin dan Perdana Menteri sedia diiuji dengan sistem baru pemilihan ekoran pindaan perlembagaan umno, ini demokrasi ahl boleh menilai.

Di pengulungan ucapan, Datuk Seri Najib puji pak lah tak pernah kritik kepimpinannya dalam tidak pula bermaksud beliau ambil hati Tun Dr Mahathir Mohamed adakalanya kritikal.

Dr Mahathir yang hadir di majlis peresmian Perhimpuinan Agung UMNO itu, menyifatkan ucapan dasar Presiden, gariskan usaha untuk mengatasi masalah dalaman Parti dan langkah dekatkan UMNO dengan rakyat.

0 comments: