Template by:
Free Blog Templates

8 October 2009

Agensi Kerajaan digesa Turun Ke Padang

Kubu Gajah, Khamis 8 Okt. - Saya berharap Agensi-Agensi Kerajaan akan sentiasa turun ke padang bagi membantu menyelesaikan masalah rakyat.

Saya sendiri telah bersama-sama Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Larut, Matang dan Selama (LMS) turun ke padang menemui penduduk bagi mendengar masalah dan menyelesaikannya.

Kebajikan Masyarakat adalah diantara yang menjadi agenda utama memandangkan keadaan kehidupan mereka masa kini.

Saya berkata demikian ketika beruap di majlis jamuan Hari Raya Aidil Fitri anjuran Kemas Parlimen Larut dan UMNO Bahagian di Pejabat Kemas di Sungai Terap, dekat sini. Diantara yang turut hadir ialah Ketua Penolonga Pegawai Daerah Kecil Selama dan Pegawai dan Kakitangan Kemas Kawasan.


Saya sendiri akan turun ke bawah selain program berjalan-jalan dan singgah ke rumah-rumah penduduk yang semangnnya telah saya buat dari masa ke semasa. Semalam sahaja saya telah melawat pelajar yang malang yang hingga kini sudah hampir setahun terlantar di rumahnya di Kubu Gajah selepas terlibat dalam kemelangan jalanraya. Kakanya telah meninggal dunia.

Rabiatuladawiah, 16 kini tinggal bersama Neneknya di Kampung Tersusun Kubu Gajah dan kini lumpuh. Saya telah menghubunggi Timbalan Menteri Kesihatan untuk mendapatkan bantuan perubatan bagi pelajar tingkatan empat itu. Bagaimanapun, keluarganya telahpun menerima bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat LMS.

Kemudian Saya melawat Mohamed Shafie yang kena stroke dan Awang Hamat Ibrahim, 60 tahun yang mengalami sakit kencing manis dan Haji Salleh, 85 tahun kesemuanya tinggal di Kubu Gajah.

Dengan turun ke padang banyak masalah boleh selesai dan Saya berharap agensi dan Jabatan Kerajaan yang lain juga akan berbuat demikian.

Disamping itu konsep turun ke padang ini akan dapat menyemarakan lagi semangat kemeseraan kedua-dua belah pihak.

Saya juga menyarankan pentingnnya semuanya pihak mengutamakan semangat perpaduan dan menggelakan perpecahan yang hanya merugikan mereka.

Saya juga menggalakan program mesra rakyat diperbanyakan tidak kira sama ia dihadiri oleh Masyarakat berbilang bangsa mahupun masyarakat tempatan itu sendiri tanpa mengira perbezaan politik dan kefahaman.

Saya menyeru agar rakyat kembali bersatu memikir bersama pembangunan dan kemajuan kampung, Mukim, Daerah,Negeri dan Negara kerana dunia hari ini cukup memcabar dan memerlukan kekuatan fisikal dan minda.

Kemajuan Masyarakat Negara ini juga banyak bergantung kepada sejauh mana mereka bersatu dan mengutamakan agenda untuk mengubah cara hidup.

Majlis Aidil Fitri ini adalah salah satu pendekatan yang boleh mengeratkan lagi silaturahim semua kaum, agama dan banga.

0 comments: