Template by:
Free Blog Templates

29 January 2012

Kaum





















Masyarakat bukan melayu diingatkan agar mereka tidak mudah terpedaya dengan dakyah merekaa yang cuba menimbulkan isu perkauman.

Mereka yang mencetuskan isu perkauman hanya ingin melihat kacau bilau dan huru hara berlaku.

Saya memberi amaran,negara akan menjadi tidak stabil dan melambatkan pembagunan jika perpaduan kaum menjadi masalah.

Saya berkata demikian ketika berucap di majlis jamuan hari raya cina di kampung Baru Redang Panjang petang tadi.

Turut hadir pengerusi MCA Redang Panjang, The Leong Hui dan pengerusi persatu, Toh Pe Kong Redang Panjang, Kiang Chew Way.

Saya juga menegaskan bahawa rakyat semua kaum bebas menganut agama dan budaya masing-masing,sekalipun Islam menjadi agama Rasmi.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) menjadi contoh terbaik kerana mampu berkongsi kuasa semua kaum dan telah diterima majoriti rakyat.

Selepas majlis,saya turut melawat beberapa orang penduduk cina di Redang Pangjang yang uzur. Mereka ialah Lee Lie Chong, 72 tahun dan Yap Yok Tai,71 tahun.

Saya juga melawat rumah-rumah yang uzur milik Cheat Kon Fong, 54 tahun dan Siew Kim Yoon, 53 tahun.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,
Beritahu orang Cina asal usul perkauman ialah kerana ada golongan yang menganggap diri mereka lebih baik dan mulia dari golongan yang lain.

Sejarahnya datang dari sejarah Hitler dan kaum Yuhudi di Austria.

Kaum Yahudi dianggap kaum menengah (Lanlord) dan Atok Hitler, kaum petani (peasant) dianggap kumpulan bawahan,

Datuk perempuan Hitler menjadi pembantu rumah orang Yahudi. Zaman dulu ramai orang kaya ini mengadakan hubungan sulit dengan pembantu rumah hingga lahirlah datuk Hitler.

Orang Yahudi menganggap mereka kaum yang terpilih dan dalam golongan high class. Peasant (orang putih yang lain) low class.

Kita tidak tahu sama ada Hitler menghapuskan Yahudi kerana datuknya kena 'rogol' atau pun disebabkan Hitler mengingat dirinya sebagai kaum Aryan yang lebih baik daripada kaum Yahudi. Malah ramai yang menggap mereka keturunan Nabi Isa

Kalau menhgikut sejarah tidak ada istilah perkauman.

Sebagai contoh jika orang Cina sahaja yang ada di Malaysia mereka juga cemburu kepada kaum Foochiou seperti di Sarawak kerana kaum Cina ini lebih berjaya dari kaum Cina yang lain.

Begitu juga jika ditakdirkan kaum India sahaja yang ada di Malaysia. Mereka juga anti Brahmin atau etnik berbangsa Ceylon.

Per capita orang India Cetylon sangat tinggi jika dibandingkan darpada etnik India yang lain.

Sepatutnya sejarah inilah yang hendak dimasukkan dalam buku sejarah.

Peroalannya adakah Yahudi atau Hitler Perkauman. Ada orang kata kerana dendam sebab Hitler melihat ramai pembantu rumah menjadi kuda tunggangan orang Yahudi.

Cuba YMDS baca Novel Salina tentang orang Melayu Singapura jadi kuda tunggangan orang Cina. Tapi bila kita tanya mereka di Jalan Besar mereka kata orang Cina tak kedekut. Orang Melayu kedekut. Maksudnya orang Cina bagi banyak tip sudah naik kuda.

Sebab yang kedua dengki dan cemburu jika orang lain lebih kaya.