Template by:
Free Blog Templates

15 August 2012

Zakat








Pergerakan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) jangan terlalu dikonkongkan oleh badan induk tersebut jika mahu melihat mereka pergi lebih jauh ke hadapan.






Jika PPP dikawal terlalu ketat hingga segala-galanya perlu menunggu kelulusan pihak Ibupejabat ia akan menyukuarkan aktviti dan perancangan mereka.

Memadai jika program dan rancangan yang hendak dilaksankan oleh PPK itu sekadar dirujuk kepada pihak Ibupejabat.

Jika kelulusan terlalu lama, ia akan menimbulkan kebosanan pengurusan PPK untuk menjalankan aktviti mereka.



Pengerusi PPK Batu Kurau, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin BIN Raja Haji Omar berkata demikian ketika beruap di majlis penyampaian zakat kepada ahli-ahli pertubuhan itu di perkarangan Pejabatnya di Batu Kurau, pagi tadi.



Seramai 180 orang ahl Peladang dari 22 buah unit PPK Batu Kurau menerima sumbangan tersebut tahun ini berbanding 150 orang tahun lalu dengan setiap seorang mendapat sebanyak RM 150.

Katanya, bukan menjadi hasrat mereka untuk menentang atau melanggar peraturan dan polisi pertubuhan tersebut, tetapi jika perlembagaan terlalu ketat ia akan melambatkan perancangan PPK, terutama mereka yang memiliki modal yang cukup.

PPK bukan hendak mengatasi arahan badan induk dan badan induk janganlah pula rasa tersinggung kerana ia adalah berupa pandangan yang mesra dan suara dari akar umbi.

2 comments:

Anonymous said...

Saya rasak PPK Batu Kurau lebih maju daripada yang di Selama.

Bila nak tubuhkan di Kubu Gajah?

Saya masih menunggukan koperasi MPOB ditubuhkan di Kubu Gajah.

Harap Datuk Hamzah dapat menolong kita sebelum PR 13. Sesudah PR 13 munkin beliau bertukar menjadi TM yang lain. Susahlah kita.

Anonymous said...

Munkin badan Indok mahu memantau supaya PPK tidak memberi projek kepada mereka yang tidak ada kepakaran.

Seperti di Selama dulu PPK beri projek tanam nangka madu di Sungai Malau. Tapi tidak berjaya kerana yang menerima projek tiada pengelaman.

Begitu juga kisah lembu di Gemas. Suami Menteri Kebajikan Masyarakat mana pernah jaga lembu. Tapi Bukhari orang Melayu yang terkaya sekali memang asalnya penternak lembu.

Sebab itu saya syorkan UMNO mesti ada data base orang Melayu yang berjaya supaya kita tidak diketawakan oleh orang Cina, kawan saya.

Lihat lembaga pengarah FGVH tiada seorang pun lulus dalam estate managemant, risk management and manufacturing engineering atau diploma MPOB. Macam mana nak untung. Hari ini turun lagi sahamnya. Orang FELDA Ijok asyik menyiapkan hari raya tapi saham mereka mankin turun.

Kita masih lihat kepad Oxford dan Cambridge. Tapi universiti ini tidak terkenal dengan kursus teknologinya. Kebanyakan lembaga FGVH dari Oxford dan Cambridge.