Template by:
Free Blog Templates

19 April 2008

Majukan sektor pertanian kurangkan import makanan

Baru-baru ini saya merasmikan kursus ternakan lembu dan kambing anjuran Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) kawasan Batu Kurau.
Saranan saya kepada mereka yang terlibat agar mengusahakan dengan serius sektor penternakan serta tanaman bagi mengurangkan pergantungan negara kepada import keperluan makanan.
Dalam ucapan saya juga menggesa ahli-ahli PPK merebut peluang serta menyambut usaha kerajaan terutamannya Kementerian Pertanian dalam usaha memertabatkan lagi bidang pertanian.
Ini kerana pada masa sekarang, negara terpaksa bergantung terlalu banyak kepada pengimportan, sedangkan setengah-tengahnnya adalah tidak wajar. Sebagai contoh kini, pisang pun kita terpaksa import.
Sementara itu saya juga menyarankan agar produk tempatan dapat menembusi pasaran antarabangsa dan untuk tujuan itu FAMA di harap dapat terus memainkan peranan yang lebih pro aktif.

Pada kursus tersebut, pegawai-pegawai daripada Jabatan Haiwan turut memberikan peneranagan mengenai bidang ternakan yang boleh diceburi oleh para penternak.

0 comments: