Template by:
Free Blog Templates

21 October 2008

Kolum di Mingguan WATAN

Salam kepada para pembaca yang budiman. Telah dua bulan berlalu, saya tidak mengemaskinikan blog saya ini. Ini disebabkan tugasan harian dan rasmi yang menuntut komitmen saya.

Namun saya masih aktif menulis khususnya di ruangan atau kolum saya di Berita Harian dalam ruangan Pro & Kontra serta terbaru kolum Salam Kubu Gajah di dalam akhbar Mingguan WATAN.

Maka dengan sebab itu saya masukkan ikon ruangan saya di Mingguan WATAN dan dipautkan ke laman web akhbar mingguan itu bagi membolehkan para pembaca mengikuti tulisan saya mengenai isu-isu semasa dan politik.

Pandangan serta cadangan daripada semua amat saya harapkan.

InsyaAllah, saya akan mengaktifkan semula diri saya untuk sama-sama memberikan pandangan terhadap isu-isu semasa dan program-progam di kawasan saya untuk dikongsi bersama dengan para pembaca.

Salam hormat.

17 comments:

Azuan wan said...

akm...Ds
saya tahu ds sibuk dengan m/syuarat caw.and msyuart bahgian..
sibuk nak kempen pemilihan ketua bahagian..
ds tak perlu takut utk pemilihan ketua bahagian kerana ds berada dlm kedudukan selamat sekrg kan ds berada dlm KUBU..kalau dok dlm KUBU gerenti selamat...bukan dok KUBU pelanduk...ni ds Dok dalam KUBU gajah..Besar...keselamatan terjamin

Anonymous said...

datuk...

jgn hanya pandai nak org tengok dan dengar apa kata datuk...

datuk pun kena dengar kata-kata org...especially pengundi/pengikut datuk yg setia...

kalau tidak...kesetiaan boleh berubah jika datuk tak hargai golongan2 ini....

selemat mencuba pertandingan MT UMNO...

ChengHo said...

yg sebenar nya ds bolih secara perlahan lahan menyerahkan pimpinan bhg ds kepada generasi muda . ds sudah lama menyumbang sampai masa nya generasi baru mengambil alih secara terhormat dari ds. inilah pengorbanan yg perlu ada bagi setiap pemimpin.

Anonymous said...

dato,
semoga dato terus berjaya. jagan lupakan janji pilihanraya. tak kira menang atau kalah dalam pertandingan bahagian.

UMNO PARTI PENJARA said...

Failure
>> http://teampemudaumno.blogspot.com

JAMILKUCING said...

Askm dato ,

Dato dah keturunan raja kenapala menjatuhkan martabat datuk bercampur dengan ahli politik kotor tu.dato jangan ingat orang selama atau kubu gajah bodoh datuk. saya orang selama .kubu gajah tu tampat saya berak kencing. tolonglah datuk tok sah dok menipu bangsa lain demi periuk nasi.tok sah la dok bercakap pasal ketuanan,pasal masa depan. pemimp[in umno yg hancurkans emua itu.

Azuan wan said...

akm...
ds..nampak nya pemain import yg cuba meminta kerakyatan telah di tolak sebulat suara oleh umno bahagian...
strategi ni memang penting kalau kita kalah strategy maka kekalahan itu pasti nya akan berpihak kepada kita..
contoh nya kita sebagai ketua bahagian dan nak mempertahankan jawatan kita, kita juga ada hak keatas penanguhan msyuarat caw.. bila kita tahu ada cawangan yang memang tak akan mencalon kan kita kita tangguh kan dulu mesyuarat cawangan tersebut..biasa la bulan puasa sapa nak gi mesyuarat elok2 dapat pahala puasa tak kata kat org nanti tergadai pulak pahala tu...maka kita buat mesyuarat dalam bulan puasa dengan memanggil org2 yg menyokong kita maka kita dapat lerrr pencalonan...kita kata akar umbi sokong kita...

Azuan wan said...

Soalan 1

Raja Masai : 'Didalam baju hamba, ada sebatang kayu yang telah dipilih,bagaimanakah kita mahu tahu yang mana UMNO dan yang mana PKR..??'

Ahli Nujum Negara : 'Mintak pada hamba..!! Apabila sebatang kayu diletakkan di dalam air, yang condong ke bawah itulah UMNO dan yang menegak ke atas itulah PKR..'

Raja Masai : 'Sebabnya...!!??'

Ahli Nujum Negara : 'Sebabnya... Kita pun telah tahu sekarang ini parti UMNO hampir tenggelam manakala PKR makin tinggi kedudukannya...'


Soalan 2

Raja Masai : 'Dua ekor anak itik yang baru menetas, yang manakah UMNO dan yang manakah PKR..??'

Ahli Nujum Negara : 'Ini senang saja, kita letakkan kedua anak itik ke dalam bekas berisi air, yang mengejar itulah PKR dan yang lari itulah UMNO..'

Raja Masai : 'Sebabnya...!!??'

Ahli Nujum Negara : 'Sebab di dalam negara kita, musuh PKR hanyalah UMNO yang patut kita kejar.. Bukan Parti Amanat Bangsa di Indonesia atau Parti Rak Tai di Thailand..!!!'


Soalan 3

Raja Masai : 'Terdapat sebuah masa’elah.. kalau satu, banyak-banyak!!... kalau dua, Sedikit-sediiikit!!... kalau tiga, jar-rang, jarang!!... kalau empat, kad-dang, kad-dang!!. Apa itu..???'

Ahli Nujum Negara : 'UMNO!!!'

Raja Masai : 'Buktikan..!!'

Ahli Nujum Negara : 'Satu... Baaanyak-banyak... Ertinya, ahli UMNO memang banyak dalam negara ini... Dua... Sedikit-sediiikit... Ertinya, sedikit sahaja yang berani bersuara dari bilangan ahli UMNO yang banyak itu... Tiga... Jarang-jarang... Ertinya, jarang-jarang yang kita dengar pemimpinnya berani melawan... Empat... Kad-dang, kad-dang... Ertinya kad-dang, kad-dang barulah kita dengar dan lihat ada pemimpin tertinggi UMNO yang mahu mendengar suara ahlinya...'


Soalan 4

Raja Masai : 'Dimanakah terletaknya kekuatan Laksamana UMNO..?? Di kerisnya kah? atau di jenteranya kah..???'

Ahli Nujum Negara : 'Kekuatan Laksamana UMNO bukan terletak pada kerisnya ataupun pada jenteranya...'

Raja Masai : 'Dimana terletak kekuatannya..???'

Ahli Nujum Negara : 'Kekuatan UMNO hanya terletak pada TOYOL-TOYOLnya!!'

Raja Masai : 'Buktikan!!'

Ahli Nujum Negara : 'Laksamana UMNO begitu bergantung kepada toyol-toyolnya untuk menonjolkan kekuatannya... Iaitu toyol dari Media Prima, toyol dari Berita Hairan Polis serta toyol dari Utusan Meloya.. Toyol-toyol inilah yang menampakkan Laksamana UMNO nampak hebat walaupun hakikatnya mereka luka parah...' 'Biasalah... UMNO akan memungkiri janji dan suka lari dari tajuk apabila kalah dalam apa-apa pertandingan.. Soalan Extra

Raja Masai : 'Kalau Ahli Nujum telus mata dan betul bijaksana...!!! Apakah yang ada di genggaman beta...????'

Ahli Nujum Negara : '........... ISA !!!..'

Anonymous said...

saya berkesempatan mengikuti sidang dun perak secara langsung melalui internet. terima kasih saya ucapkan kepada pihak kerajaan negeri kerana buat pertama kali mengambil langkah menegakkan demokrasi seiring dengan hasrat kerajaan pr untuk mentadbir negeri secara telus dan adil kepada rakyat perak.
apa yang saya kesal adalah dengan sikap adun bn terutamanya dari kubu gajah dan pangkor yang langsung tidak beradab dalam dewan. tidak usah saya sebut di sini apa yang tak beradab tu. rakyat dapat melihatnya, kalau yb tak tahu apa salah yb maknanya yb tidak tahu tentang adab.
saya juga kesal bila mana yb bn minta penjelasan, ketika mana wakil kerajaan ingin menjawab, yb bn keluar dewan. soal stiawan jadi de facto mb tak timbul kerana setiawan ada hak untuk meminta izin daripada mb untuk menjawab apa yg ditimbulkan yb bn. lagipun persoalan itu melibatkan yb setiawan. secara logiknya yg lebih afdalnya setiawan lah menjawab. saya tak paham, dah berpenggal-penggal jadi yb pun fikiran masih macam budak-budak terutamanya pangkor.
dan saya juga merasa malu apabila kubu gajah membangkitkan isu solat berjemaah di dataram mbi. nampak sangat kejahilan yb2 bn dari umno ni. kubu gajah mempersoalkan masjid kosong, tiba2 buat solat jamaah di tempat terbuka tak tahu cuci ke kotor. soalnya sekarang untuk menarik anak2 muda untuk bersembahyang. jika sekiranya golongan ini susah nak ke masjid, maka kaedah dakwah sebegini lebih elok. kita berdakwah ini melalui kebijaksanaan dan berhikmah. bukan seperti tohmahan kubu gajah mb riak, bongkak dan menunjuk-nunjuk. ini yang dikatakan jahil, tak tahu yang mana lebih aula. malu la jadi yb. ubah la sikap yb tu, banyak2 blajar tentng ISLAM.

Anonymous said...

asalamualaikum DS
Saya sronok baca komen org. utk. DS ..Ada yg ok tapi banyak yang hentam biasaklah Otak karat. Macam yang suruh sebahyang kat dataran MBI. Dia ada IQ tapi X dak EQ dia kira nak bawa pi kat org muda. Sepatutnya kita kena bawa orang muda pi masjid Dia X pikiak fadilat solat kat masjid, jemaah kat masjid biak pi lah org karat kalau dia pandai dia tentu tak pi solat kat dataran MBI... Merata ada masjid yang Allah lipat gandakan pahala ...heretla seberapa ramai org muda buatla program yang menarik bukan bikin ceramah hantam orang
Pemilihan ketua bah. saya boleh pikiak DS X takut pun.. Tahniah atas prinsip DS ... Org. menumpang lidah bercabang macam biawak, cakap x bertanding tapi kelam kabut mintak sain KC supaya mesyuarat dibuat cepat. konon 2 dialah nak menang . yg bawa kertas tandatangan macam gangster tarak adab ....
Tahniah DS kerana bawak pekara ni pi sampai TPM MT yg ada kat sini boleh bodek SUA UMNO yang kaki tanik tu ghaplah .. Kalau TPM X dapat ambil tidakan tunggu apa lagi kita bina resolusi baru biak satu Malaysia tahu..... Walau bagaimana pun Tahniah DS teruskan perjuangan jangan bimbang saya sentiasa dibelakang memberi idea ...

ahazeman said...

ds x perlulah buat semua. ds perlu kena juga sub kan kerja menaip blog pada orang-orang ds yang mengikuti perkembangan dan pemikiran ds.. ttg isu semasa.

UMNO PARTI PENJARA said...

salam ziarah :-)










Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Blog Pilihan Generasi Muda
http://pro-faizal.blogspot.com
Aura Baru Pemuda UMNO
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

Anonymous said...

"KUASA KU DI HUJUNG TANDUK"

Jalan yang ku rintis kini telah dilalui orang,
Apakah Perjuangan ku sudah selesai,
Kuasa yang ada pada ku kian tergugat,
Negeri ku kini diramaps orang,
Dahan manakah akan aku berpaut selepas ini,
Agar bisa ku berdiri kembali,
Atau aku akan mengembala kambing boer di Pondok Tanjung,

KUASA KU DIHUJUNG TANDUK,

Apakah Partiku Menolak aku,
Apakah Penduduk yang ku wakili menolak aku,
Atau Bangsa ku yang aku perjuangkan nasib mereka menolak aku,
Tidak sedarkah mereka apa yang aku perjuangkan untuk mereka,
Ku perhatikan air tanah merah yang mengalir disungai,
Air ini jugalah anak bangsaku membasuh baju sekolah mereka,
Ku perhatikan mereka ke pekan menaiki kereta sapu,
Bersesak penuh dan padat,
Ada makcik yang tiada kudrat datang nya hanya untuk mengambil ubat,
kadang-kala ku merenung pekan ini"tak teringinkah brad pit nak buat filem koboi"

KUASA KU DIHUJUNG TANDUK

Disubuh yang hening ku melihat anak bangsaku kesekolah"Berduyung menaiki bas"
Inilah modal insan yang aku perjuangkan, walau tiada satu pon IPT,kolej,institut ditempat ku,
Perjuangan ku belum selesai,
Tapi Orang tempat aku tidak suka akan aku,

Anonymous said...

salam DS,

biar rebah dalam gelanggang...jgn lari lintang pukang.. kalu nampak nak kalah..tangguh dulu mesyurat agung. masa byk lagi..kuasa di tangan DS..

USD said...

Salam,
Didoakan Datuk akan menang, kalahkan pemimpin yg pindah kwsn lepas nak rebut pulak jwtn bahagian.Tak aci btul la...

Anonymous said...

Dato,dari riuh rendah berebut jawatan boleh tak UMNO Larut buat think tank macam mana nak solve problem lepasan SPM dari Ijok,Kubu Gajah sampai Belukar Hantu yg tak cukup kelulusan minima nak memohon jawatan dlm perkhidmatan awam.Dulu masa sekolah boleh cikgu cikgu perati dan beri nasihat.Dah lepas sekolah nak biar dan terus terbiar kah anak bangsa.Nak kerja kpg harga sawit dan getah jatuh merudum.Dato please do something.Masa peristiwa Baling ,di Selama(masa tu saya dlm darjah 3 di NTPS(English) Selama,melihat org Ulu kerong yg diketua Mat Taib berjalan kaki dr Sg Bayor ke Pekan Selama sambil menjulang putik pisang dan ubi kayu sambil menjerit"kami lapar,kami lapar"Tidak mustahil kalau tidak ditangani dgn bijak sejarah akan berulang.Buktikan UMNO masih relevan. oh ya bab pemilihan Ketua Bhgn tu saya anak Selama di rantau akan berbangga kalau Dato atau anak jati Larut terpilih.Bukan baru kita beralah sejak zaman arwah Hj Hussein lagi.So UMNO Bhgn Larut,please speak your mind.Hanya Larut yg masih maintain ADUN dan Parlmen.Jgn gara gara isu ini terlepas kerusi dlm PRU akan datang.Masa tu "its to late"So Dato selamat berjuang and take care. Kiff budak Air Ramvong,Telok Mas Ulu Selama kini jauh bermusafir di ibukota.

Anonymous said...

salam raja ... ,
I ni kira kawan lama dalam pemuda umno bhg. larut ler .. tapi sekarang dah masuk pkr sejak 1999 lagi.. I dah tinggalkan umno ..dan janji dengan azidin, rauf hj. daud ...takkan lawan umno di larut lantaran nak jaga hati kawan .... tetapi nampak gayanya Umno larut dah melarut ... gara2 ejen konspirator nak jatuhkan anwar ibrahim dulu kononnya anwar ngorat bini dia ... saya cadang hang cik mad oi combine elok2 dengan hj. daud tu bungkus pi hamzah laknat pemfitnah tu ... hantaq dia balik pi kat S. Kulasegaran biaq dia kena tenyeh degan puak tuh.... atau hangpa mai ramai - ramai masuk pkr ... ikut jejak dato nasrudin adun bota tuh .... heheheh ahlan wasahlan ...