Template by:
Free Blog Templates

27 November 2010

Peneroka-johan














Walaupun huja turun agak lebat, tetapi tidak menghalang Saya melawat dua projek milik peneroka FELDA, Ijok yang telah menaikan nama rancangan tanah tersebut serta DUN Kubu Gajah kerana muncul sebagai Johan Bumi Hijau peringkt Kebangsan.

Peneroka berkenaan, Jamaluddin Zakaria, 60 tahun muncul Johan peringkat Negeri dan Kebangsaan. Beliau telah menggunakan sepenuhnya kawasan rumahnya dengan pelbagai tanaman termasuk herba dan pelbagaui sayur-sayuran.

Saya amat tertarik dengan usaha gigih beliau itu dan berharap menjadi contoh kepada peneroka lain terutamnya, para remaja agar menceburkan diri dalam bidang pertanian kerana ia boleh mendatangkan pendapatan tambahan.

Dengan ini juga ia boleh menggalakan rakyat kita berdikari den berjimat cermat. Lama-kelamaan kita tidak lagi perlu beergantung segala-galanya dari bahan yang diimpot.

Sementara itu, Abdul Rahman bin Alwi,61 tahun yang juga peserta FELDA, Ijok yang muncul Johan peringkat Daerah Larut, Matang dan Selama dan Naib Johan peringkat Negeri, menceritakan beliau telah bertahun menjua sayur Sawi yang ditanamnya dengan pendapatan sekitar RM 200 ke RM 300 sehari.

Saya juga tertarik dengan tanaman sayur-sayuran yand diusahakan beliau yang turut berjaya membesarkan anak-anak hingga ke peringkat tinggi.

Saya sendiri akan memberi insentif diatas kejayaan kedua-dua peneroka itu melalui JKKK FELDA,Ijok yang juga merupakan teras kepada kejayaan peneroka di situ.

0 comments: